Zwiększone bezpieczeństwo, lepszy dojazd do strefy przemysłowej czy odciążenie ruchu na ulicy przylegającej do największego osiedla. Zakończona rozbudowa ul. Czerwonej to infrastrukturalna inwestycja, która zmienia drogowy krajobraz tej części miasta.
W przypadku modernizacji ulicy Czerwonej sama nazwa zadania nie streszcza jej rozległego zakresu, a jedynie wskazuje na lokalizację. W tym przypadku w ramach zrealizowanego zadania zmodernizowano i rozbudowano nie tylko wspomnianą ulicę Czerwoną, ale także sieć pobliskich dróg i skrzyżowań. Powstały cztery nowe bezpieczne rodna, przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, ponad 60 miejsc postojowych dla aut osobowych i ciężarowych oraz nowe fragmenty ulic, w tym odcinek łączący ulicę Skłodowskiej i Czerwoną.
- To bardzo rozległe zadanie, które tak naprawdę zmienia komfort, funkcjonalność oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w tej części miasta. Jeśli chodzi o ruch drogowy, była to przestrzeń skomplikowana. Funkcjonuje tam bowiem zarówno ruch przelotowy, ruch ze strefy przemysłowej oraz pojazdy i piesi z największego osiedla mieszkaniowego. Cieszy mnie, że to zadanie udało się przeprowadzić sprawnie i bardzo szybko zapewniać przejezdność kolejnych modernizowanych fragmentów, tak aby kierujący musieli borykać się z najmniejszą możliwą ilością utrudnień – podsumowuje Prezydent Miasta Skierniewice Krzysztof Jażdżyk.
Kompleksowość realizowanej inwestycji najlepiej widać poprzez analizę płynących z niej korzyści. Wśród nich warto wymienić:
• poprawę bezpieczeństwa – w ramach zadania wybudowano cztery skrzyżowania o ruchu okrężnym. Bezpieczne ronda zastąpił tradycyjne skrzyżowania, na których często dochodziło do drogowych zdarzeń. Wystarczy przypomnieć chociażby skrzyżowanie ulic Skłodowska-Czerwona, gdzie dochodziło do lokalnych korków oraz kolizji. Nie bez znaczenia jest także rozwój infrastruktury dla miłośników jednośladów. Nowa ścieżka połączyła sieć dróg rowerowych w mieście z traktem, który prowadzi za granice miasta, wzdłuż Drogi Wojewódzkiej nr 705.
• lepszy dojazd do strefy przemysłowej oraz parkowanie – inwestycja usprawniła dojazd do strefy przemysłowej i parkowanie na jej obszarze. Ulica Czerwona to m.in. droga dojazdowa do kilku dużych film prywatnych (w tym firm: Polski Ogród Hortex, Bruk-Bet, Pilkington, VOG Polska), miejskiej spółki Energetyka Cieplna, skierniewickiego Urzędu Skarbowego czy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
• odciążenie ruchu lokalnego i sublokalnego w ul. Skłodowskiej – przeniesienie części ruchu z ulicy Skłodowskiej-Curie na położoną równolegle ulicę Czerwoną zwiększyło funkcjonalność połączeń drogowych na osiedlu Widok, największym osiedlu mieszkaniowym w Skierniewicach
• dalsze możliwości rozwoju dróg – w przyszłości, w ramach planowanej budowy obwodnicy wschodniej, stworzone drogowe rozwiązania pozwolą na bezpieczne wyprowadzenie ruchu kołowego z miasta.
Zadanie opiewające na kwotę blisko 43 mln zł wykonała dla miasta firma Skanska SA. Co ważne, niemal połowa środków pochodzi z dofinansowań zewnętrznych. Miasto pozyskało 15,1 mln zł z Ministerstwa Infrastruktury (rezerwa subwencji ogólnej budżetu państwa). Kolejne 4,4 mln to środki przekazane przez Wojewodę Łódzkiego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Koszty inwestycji: 42 955 164,06
Fotorelacja z otwarcia [TUTAJ]
Finansowanie:
Miasto Skierniewice: ok. 24,4 mln zł brutto
Subwencja Ministerstwa Infrastruktury: ok. 15,1 mln zł brutto
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.: ok. 4,4 mln zł brutto